آماده شدن برای ورود به بازار کسب و کار اینترنتی میتواند برای شما بسیار سومند و حتی ضروری باشد. اما آیا همه باید همین الآن وبسایت خود را راه اندازی کنند؟ این سوالی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم.
این روزها و خصوصا از زمانی که کرونا شروع شد، همهی ما به وضوح متوجه ارزش کسب و کار های اینترنتی شدیم. خیلی از افراد هم از فرصت استفاده کردند و فروشگاه اینترنتی خود را در زمانیکه اکثر مغازهها تعطیل شده بود راه اندازی کردند. خیلی از این افراد سود های خوبی به جیب زدند. اما آیا برای همه همینطور بود؟ مسلما کسانی هم بودند که سود خاصی نسیب آنها نشد و حتی ضرر هم کردند. اما مشکل دقیقا کجاست؟
مشکل از جایی شروع میشود که برخی افراد بدون اینکه اطلاعات لازم را در این حوزه کسب کنند، به خاطر تعریف و تمجید های دیگران و نتایج افراد موفق در این حوزه سریعا اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود میکنند و بعد از مدتی در گورستان کسب و کار های آنلاین دفن میشوند.
اما مشکل اصلی این افراد عدم صبر و اطلاعات ناکافی در این زمینه است. مهم ترین عاملی که باعث موفقیت در کسب و کار های اینترنتی میشود. به گفتهی افراد موفق در این زمینه، آموزش دیدن و بعد صبر کردن برای مشاهده نتیجه است. اما عدهای از افراد تمرکزشان را روی نتیجه معطوف کردهاند و به مسیر هیچ توجهی نشان نمیدهند. بنابراین وقتی نوبت به صبر و یا رو به رو شدن با یک مشکل میرسد سریع جا میزنند و نا امیدانه کسب و کار اینترنتی خود را رها میکنند.
برای جلوگیری از این اتفاق باید قبل از راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود چند نکته را بدانید. این نکات بیشتر از هرچیز چند توصیه و پیشنهاد دوستانه به کسانی است که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود را دارند. البته که خوشحال میشویم که نظرات شما را هم در انتهای این مطلب مشاهده کنیم.
شما سرمایه گذار هستید
اولین و شاید مهم ترین قسمت این مطلب همین بخش است. شما سرمایه گذار هستید و در واقع باید به کسب و کار اینترنتی خود به شکل یک سرمایه گذاری نگاه کنید. یعنی همانطور که وقتی سهامی را خریداری میکنید، برای به سود رسیدن آن صبر میکنید، باید برای رسیدن به بازدهی وبسایت خودتون هم صبور باشید.
مستمر فعالیت داشته باشید
باید بدانید برای اینکه یک وبسایت به بازدهی برسد، نیازمند فعالیت مستمر و مداوم است. البته قرار نیست شب و روزتان را به هم بدوزید! صرفا روزانه دو ساعت میتواند بهترین بازدهی را برای شما به دنبال داشته باشد. هرچند این مقدار برای افراد و موضوعات مختلف ممکن است کمی کم و زیاد شود. اما یقینا نتیجهی فردا به تلاش امروزتان میارزد.
همچنین در این راه باید بهای نتیجه را بپردازید. گاهی اوقات نیاز به تبلیغات دارید. گاهی اوقات نیاز به استخدام یک نویسنده و یا کار کردن به صورت پروژهای با فریلنسرها دارید. اگر خودتان دانش لازم جهت تولید محتوا و یا تبلیغات را ندارید میتوانید این کار را به عهدهی افراد متخصص در این زمینه قرار دهید. افراد زیادی در سایت های فریلنسری هستند که میتوانند به شما کمک کنند.
خدمات با کیفیت ارائه کنید
شاید ارائهی خدمات باکیفیت را امری بدیهی بدانید. نکته اینجاست که خیلی از افراد، خودشان فکر میکنند که خدمات باکیفیتی ارائه میکنند در حالیکه اینطور نیست. اطمینان حاصل کنید که خدمات و یا محصولات شما دارای کیفیت بالایی باشند و صرفا به فکر پول نباشید. همیشه باید کیفیت خدمات و محصولات رقبایتان را مد نظر داشته باشید. البته نه آنقدر که همین اول کار احساس ناامیدی به شما دست بدهد. باید این را هم بدانید که هیچ وقت نباید امروزِ کسب و کار خودتان را با امروزِ کسب و کار افراد موفق در آن حوزه مقایسه کنید.
حوصله داشته باشید
یادتان باشد با عجله عجله کردن، چیز خاصی نسیب شما نمیشود. به طور مثال، زمانیکه تصویری را در سایت بارگذاری میکنید باید قبل از آن، بهینه سازی های لازم را روی آن پیاده کنید. از تصاویر کپی استفاده نکنید. از تصاویر مناسب و با کیفیت استفاده کنید. این مسائل در نگاه اول خیلی ساده به نظر میرسند. اما خیلی افراد هستند که بعد از مدتی فعالیت، مجبور شدند به خاطر ظاهر نامرتبی که تصاویر بیکیفیت و ابعاد نامنظم، به وجود آوردهاند، همهی آنها را از نو بارگذاری کنند و یا حتی در برخی موارد، وبسایت جدیدی برای خودشان راه اندازی کنند. برای نمونه و شروع، میتوانید آموزش بهینه کردن تصاویر را مشاهده کنید.
پس بهتر این است که از همین ابتدا تصاویر مناسبی برای وبسایت خود آماده کنید. همچنین مورد مهم دیگر، کیفیت محتوایی است که در سایت بارگذاری میکنید. باید بدانید که محتوا پادشاه است. اگر روی این بخش مهم از سایت خودتان حساسیت کافی نداشته باشید، خیلی سختتر و آهستهتر از چیزی که فکرش را میکنید خسته خواهید شد. چون تمام تلاشهای خود را بیهوده میبینید. چراکه به واسطهی عدم کیفیت محتوا، هیچ بازدید کنندهای رغبت به ماندن در سایت شما نخواهد داشت و اینگونه عملا وبسایت شما هیچ کارایی خاصی هم برای شما نداشته و حتی میتواند به برند شما آسیب وارد کند.